نقش شخصیتهای کارتونی در بازاریابی و تبلیغات
یکشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۵
0 نظر
185 بازدید

استفـاده از شخصیت‌هــای مشهـور ومحبوب کـارتـونی یکی از روشهای جذاب درتبلیغــات تجـاری است. استفاده از این شخصیت‌هــا به عنوان نماد تبلیغی برخی برندها درسـال‌های اخیر رواج بسیار یافته است.

مطالعات بسیاری روی تاثیر‌گذاری کارتون‌ها بر کودکان و حتی بزرگسالان صورت گرفته است؛ کارتون‌هایی که دائم از شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای در حال پخش هستند. گاهی این شخصیت‌های کارتونی محبوبیت‌شان از پدر و مادر کودکان هم بیشتر می‌شود، لذا وقتی شخصیتی کارتونی تصمیم می‌گیرد که از لباسی استفاده کند، چرا کودک از آن استفاده نکند؟ ضمن آنکه گاهی استفاده از این قبیل لوازم حس خوبی را حتی به پدر و مادر کودک نیز منتقل می کند.

به طور کلی همواره طراحی های خاص، بهتر به خاطر می‌مانند بنابر این استفاده از هرنوع شخصیت کارتونی چه شناخته شده و چه ابتکاری در تبلیغات، باعث ایجاد حس راحتی در مخاطب می شود و بدین ترتیب مخاطب راحت‌تر می تواند با موضوع آگهی ارتباط برقرار کند.

برنامه‌های کارتونی بیش از ۸۰ سال است که در حال نمایش هستند و در این سال‌ها کمتر کسی است که بایکی از شخصیت‌های کارتونی خاطره نساخته باشد، از میکی موس، تا رابین هود و از لوک خوش شانس تا شرک و... آمار نشان می‌دهد یکی از کارتون‌هایی که در سال ۲۰۰۲ به نمایش در آمد بیش از ۸۰‌میلیون خانواده آمریکایی آن را تماشا کرده‌اند همین‌طور این کارتون در ۱۴۵ کشور جهان به نمایش در آمد در عین حال بررسی‌ها نشان داده است که ۶۸‌درصد مخاطبان کارتون‌ها کودکان و نوجوانان در گروه سنی ۲تا ۱۷ سال می‌باشند و ۳۲‌درصد باقیمانده بالای ۱۸ سال سن دارند. لذا با توجه به این ویژگی‌ها، کار در این زمینه می‌تواند برای بسیاری از مدیران تبلیغاتی یک نقطه مثبت و بسیار کارآمد باشد که در زیر به چند نقطه قوت آن خواهیم پرداخت:

-‌ نخستین ویژگی‌ای که انیمیشن‌ها دارند این است که دست مدیران تبلیغات را باز می‌گذارند تا هر طوری که می‌خواهند آگهی را هدایت کنند و این به نوبه خود امتیاز بزرگی برای مدیران محسوب می‌شود که از آن حداکثر بهره را ببرند.

-‌ دومین ویژگی این است که وقتی از کارتون‌ها استفاده می‌کنیم به راحتی می‌توانیم فضای ملایم‌تری به آگهی خود بدهیم و از خشکی و جدیتی که در یک آگهی با شخصیت‌های انسانی وجود دارد بکاهیم؛ رنگ‌های و چهره‌ها را هر طور که بخواهیم ترسیم کنیم حتی فضای تخیلی به داستان خود بدهیم و هر راهی را برای نفوذ به مخاطب به‌کار بگیریم در حالی که در فیلم‌های غیر‌کارتونی اینها شاید میسر نباشد.

-‌  سومین ویژگی این است که وقتی می‌خواهیم یک آگهی غیر‌خوشایند را برای بیننده نمایش بدهیم به راحتی می‌توانیم از کارتون استفاده کنیم در حالی که اگر این آگهی به‌صورت واقعی و انسانی درست شود شاید اصلا جالب از کار در نیاید و با مقاومت مخاطبان رو به رو شود.

-‌ چهارمین ویژگی این سبک تبلیغات این است که کنترل کامل روی محتوای آگهی در دست مدیر تبلیغات است؛ منظورم این است که وقتی شما از یک شخصیت واقعی در دنیای پیرامون خود به‌عنوان بازیگر اصلی آگهی استفاده می‌کنید عملا آن فرد را با برند خود گره می‌زنید؛ لذا وقتی شخصیت اصلی آگهی مرتکب اشتباهی بشود می‌تواند تمام آگهی را به خطر بیندازد لذا مدیران تبلیغاتی همیشه در اضطراب خواهند بود که شخصیت اصلی آگهی چه خواهد کرد.

-‌ پنجمین ویژگی بارز در ساخت یک آگهی کارتونی صرفه‌جویی در هزینه است؛ شما وقتی یک آگهی کارتونی می‌سازید به راحتی می‌توانید با یک نرم‌افزار و چند متخصص این کار را انجام دهید و این در حالی است که ساخت یک فیلم تبلیغاتی غیر‌کارتونی می‌تواند برای شما بسیار هزینه داشته باشد.

استفاده از شخصیت کارتونی مشهور به شان دشیپ که شخصیتی آشنا و منحصربه فرد برای بیشتر کودکان و بزرگسالان جهان است، نمونه جالبی از این سبک تبلیغات درگردشگری است که تابستان امسال از گردشگران لندن میزبانی کرد.

هلوکیتی به انگلیسی: (Hello Kitty) با نام کامـل کیـتی وایـت به انگلیسی: Kitty White شخصیت تخیلی شرکت ژاپنی « سانیرو» است که توسط یاکو شیمیزو و در قـالب یک گـربه سپید ژاپنی طراحی شده ‌است. اولین حضور هلو کیتی بر روی یک کیف پول بود که در ژاپن از سال ۱۹۷۴ به فروش رسید. این شخصیت سپس در« مجموعه کــارتونی هــلو کیتی» و محصولات گوناگونی از جمله اسباب بازی و بازی‌های رایانه‌ای ظاهر شد. بعدها طی برنامه‌ریزی گسترده‌ای باهدف جذب بیش از ۱۰ میلیون گردشگرخارجی درسال از سال ۲۰۰۸ تاکنون به عنوان سفیر گردشگری ژاپن وارد فعالیت‌های تبلیغاتی شده است.

استفاده از شخصیت‌های کارتونی دردیگر کشورها هم رواج زیاد دارد  نمونه‌ای از آن استفاده از« بامزی» خرس سوئدی قدرتمند کارتونی دریک رستوران درسوئد است. اما استفاده ازاین شخصیت‌های دوست داشتنی تنها دربازاریابی تجاری نیست بلکه گاه در کمپین‌های سیاسی نیز دیده می‌شود که گاه با دردسرهایی هم همراه است. نمونه آن استفاده از یک شخصیت کارتونی درمصر به نام فاهیتای احمق است که درجریان ناآرامی های داخلی درمصر پس از برکناری مرسی، بحث و جنجال‌هایی را نیز برانگیخت.

در ایران استفاده از شخصیت کـارتونی فامیـل دور در  برنــامه تلویزیونی کلاه قــرمزی، نمونه‌ای است که از سوی یک شرکت اپراتور مخابراتی صورت گرفت. این شرکت با بهره‌گیری از شخصیت محبوب فامیل دور در بیلبوردهای تبلیغاتی خود، موفق شد توجه مخاطبان زیادی را درخیابان‌ها بخود جلب کند.

 i211yogia  hn-road-runner_coyote
 If-Cartoon-Characters-Looked-Their-Age20__880  dove-hair-products4
نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر