واقعاً مردم چه چیزی را آنلاین می خرند؟
یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴
0 نظر
182 بازدید

همان‌طور که انتظارش هم می‌رود یکی از محبوب‌ترین دسته محصولات در خرید اینترنتی موزیک و فیلم است؛ چراکه محتوای این دسته به شکل دیجیتال و قابل دانلود قابل تولید و تهیه است و در اکثر اوقات حتی نیاز به ارسال فیزیکی نیز ندارند. بازیگران اصلی این رده در ایالات متحده سرویس‌های آنلاین آی‌تونز iTunes و نتفلیکس Netflix هستند.

اما محبوب‌ترین رده، محصولات الکترونیک هستند؛ به نظر می‌رسد در ایران نیز همین رده، محبوب‌ترین کالاها برای خرید آنلاین باشد؛ چراکه این محصولات مشخصات فنی کاملشان در کاتالوگ‌ها و نقدهای آنلاین موجود است و خریدشان نوعاً با تصمیم قبلی و با آگاهی از محصول و برند مربوطه انجام می‌شود، همچنین فروشگاه‌های اینترنتی زیادی در این حوزه فعال‌اند.

رده‌های بعدی نیز تقریباً وضعیتی مشابه دارند و هر چه ویژگی‌های محصولات مشخص‌تر باشد، تمایل مشتریان به خرید آنلاین بیشتر است؛

مثل رده‌های “اسباب و مبلمان خانه”، “تجهیزات اداری”، “عروسک و اسباب‌بازی”، “لوازم ورزشی” و “کتاب”.

اما نکته قابل‌تأمل در این نمودار سهم بالای خرید آنلاین پوشاک است که بسیار دور از ذهن است، اما با شروع به کار سایت‌هایی که بحث “اتاق پرو مجازی”، “تولید سفارشی‌سازی شده” یا امکان “پرو لباس در محل” و یا “عودت رایگان کالا” را فراهم کرده‌اند، این امر تحقق‌یافته است.

سهم پایین بازار قطعات کامپیوتری بسیار عجیب است، درحالی‌که فروشگاه‌هایی نظیر dell.com که از اولین خرده‌فروشی آنلاین بوده‌اند در این حوزه فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

سهم پایین بخش دارویی نیز متأثر از بدنام شدن تدریجی فروش این محصولات به‌صورت آنلاین به علت فروش محصولات بی‌کیفیت و تقلبی با روش ایمیل اسپمینگ بوده است و البته نباید از این نکته غافل شد که محصولات به علت سروکار داشتن با مبحث سلامتی، مردم حساسیت بیشتری در خرید آنلاین از خود نشان می‌دهند.

بالا رفتن سهم فروش مواد غذایی و نوشیدنی از گرایش روزافزون برندهای معتبر به سمت این نوع کسب‌وکارها است؛ برای مثال amazon و Groupon در سال ۲۰۱۵، سرویس ارسال غذای آنلاین خود را راه‌اندازی کردند.

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر